Мета. Формувати уявлення про будову слова, відпрацьовувати навички розрізнення і визначення частин слова;
розвивати вміння аналізувати, порівнювати, досліджувати, застосовувати набуті знання у дидактичній грі;
виховувати комунікабельність.
Обладнання. Чорний ящик, квадрати червоного, жовтого, зеленого, синіх кольорів, картки з номерами, піщані гантелі, саморобні значки, аркуші паперу.
Форма проведення. Урок – змагання «Брейн – ринг».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель. Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок. Ми пограємо у гру, яка називається «Брейн – ринг». Повторимо тему «Будова слова». Прошу підійти до чорного ящика і отримати чарівні квадрати різні за кольором. Розділіться на команди, оберіть капітанів. У нас утворилося 4 команди. Щоб вирішити, які команди сядуть за стіл проведемо жеребкування. Капітани команд підійдіть до мене і витягніть номерки. У кого номер 1і 2 гратимуть у першому турі, у кого номери 3і 4, гратимуть у другому. Також буде і фінальна гра – на звання класних чемпіонів. У нас також є журі і ведуча.
Ведуча. Хочу нагадати правила гри.
- За перший і другий тури команди отримують по 1 балу за кожну правильну відповідь, у третьому турі за кожну правильну відповідь команди отримають по 2 бали.
- В обмірковуванні питання бере участь вся команда.
- Відповідає першою та команда, капітан якої першим підняв руку.
- Підказки не допускаються.
- Для запису деяких запитань можна користуватися аркушами паперу.
- Член журі записує результати змагань на дошці.
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
Перший тур (9 запитань)
- Яка частина слова називається закінченням?
- З яких частин складається основа?
- Які слова називаються спільнокореневими?
- Що це таке орфограма?
- Як називається частина слова, що стоїть перед коренем?
- Чим відрізняються префікси і прийменники?
- Як переносяться слова з префіксами роз - , без - ?
- Перед якими буквами пишеться префікс с?
- Як на письмі передається збіг двох приголосних?
Другий тур ( 9 запитань)
- Для чого служать закінчення в реченні?
- Що називається основою?
- Які це різнокореневі слова?
- Яке слово називається перевірним?
- Як називається частина слова, що стоїть після кореня?
- Яка буква пишеться у префіксах роз - , без - ?
- Де залишається апостроф при переносі слів?
- Для чого служить суфікс?
- Як переносяться слова типу насіння?
Ведуча. Втомилися, а зараз ми трішки відпочинемо і проведемо фізкультхвилинку.
Візьміть до рук піщані гантелі.
Раз – підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири – прямо стати.
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз – устали, два – присіли,
Хай міцніє наше тіло.
Ведуча. Зараз я надаю слово журі, яке оголосить, хто переміг у першому і у другому турах. Ці команди прошу залишитися, інші – сідайте і уважно слухайте відповіді. Ще раз нагадую правило – не підказуйте.
Третій тур ( 14 запитань)
- Визначити закінчення в словах осінь, осінній, лісок, лісова.
- Дібрати спільнокореневі слова до слова казка?
- Назвати корінь у словах: забудовник, будівництво, будівельний, будиночок, будівля.
- Чи будуть спільнокореневими такі слова: гуска, гусінь? Чому?
- Щоб знати, яку букву писати (е чи и) в ненаголошеному складі кореня, треба..?
- Назвати перевірні слова до слів: крило, зерно, гриби.
- Назвати словникові слова, які ми вивчили в цьому році.
- Назвати дзвінкі приголосні звуки.
- Назвіть глухі приголосні звуки.
- Назвати перевірні слова до слів легкий, боротьба, просьба.
- Назвіть префікси у таких словах: заніс, дописав, перейти.
- Назвіть суфікси у таких словах: хатка, гайок, вербичка.
- Розберіть за будовою такі слова: прибережний, веснонька, прихід.
- За допомогою префіксів і суфіксів утворіть нові слова: мороз, зима.
Ведуча. Ну що ж, гра закінчилася! Дивимося на табло і визначаємо класних чемпіонів. Ними стала команда… Гучними оплесками привітаємо чемпіонів і нагородимо їх саморобними значками.
ІV. Підсумок уроку.
Учитель. Діти, вам сподобалася гра? А як ви , думаєте, що потрібно, щоб стати переможцями? То ж бажаю вам бути уважними на уроках, повірити в свої сили і зичу нових перемог
|